söndag, januari 27, 2008

Psykad av en gravid katt...

I förmiddags tänkte jag att vädring är en syssla som jag ägnar mej åt allt för sällan. För att råda bot på detta ställde jag balkongdörren på glänt medan jag (hör och häpna) städade lägenheten. När jag kommer ut från köket (om man kan kalla det kök) efter att ha tagit reda på disken ser jag en katt som ligger och tvättar sig i min soffa.

Katten ser dräktig ut och kommer springande när hon får syn på mej. Hon stryker sig mot mina ben och ger ifrån sig det mest ynkliga och hjärtskärande jam jag nånsin hört.

Efter att ha undersökt min lägenhet noggrant lägger hon sej återigen tillrätta på en pläd i min soffa. Jag har inte hjärta att bära ut henne men låter balkongdörren stå öppen trots att det medför en allt mer sjunkande rumstemperatur. Efter ett tag går hon ut på balkongen och jag skydar mig att stänga dörren.

När jag kommer hem igen efter att ha varit borta hela eftermiddagen sitter hon forfarnade på en stol på min balkong. När jag tänder lyset får hon syn på mig och jamar, hon följer mig med blicken.

Jag klarar inte det här länge till men jag kan inte ta hand om henne. Hon har säkert ett eget hem nånstans. Jag är här för sällan och vad ska jag göra när hon får kattungar...

1 Comments:

At 6:42 fm, Blogger Cecilia said...

Säker på att hon är gravid? Och har du funnit den rätta ägaren än?
Synd det är en bra bit till Söderhamn. Hade kunnat vart stand in annars, även fast Bitchen inte skulle gillat en rival i vår lägenhet. (Hon är sjukt hem- och mammakär) Föresten borde du spamma min mailbox lite mera. Kanske har lust med lite aktiviteter igen nu när jag börjar så smått komma igång. Ska börja arbetsträna lite som mjukstart snart med. Ha det gött.

 

Skicka en kommentar

<< Home