tisdag, oktober 23, 2007

Kommunpolitiker Henrik.

Oj, nu har jag varit hemma på en liten politikerturné. Fullmäktige i måndags och ett dialogmöte med almänheten och barn och utbildningsnämnden idag. Budgeten är nära att läggas och det är mycket som behöver diskuteras.

Jag har också glömt min plånbok på tåget. Personalen har hittat den men det är ändå lite jobbigt. När jag blir pensionär kommer jag glömma vad jag heter, att jorden är rund och att saker faller neråt...

Har nyss kommit hem från dialogmötet i alla fall. Vi har stora sparkrav i min nämnd (BUN) och vi har börjat arbeta med att se över hur vi skulle kunna omorganisera skolorna och på så sätt kanske kunna lämna en skollokal. Många föräldrar, lärare och almänhet kom på mötet och det blev en livlig diskusion. Att lägga ner en skola är något som upprör många, konstigt vore det annars. Jag skulle gärna se att det var så "svart eller vitt" som många ville mena, men det är inte så jävla enkelt.

Nånstans måsta man ju ta pengarna ifrån, de växer ju som bekant inte på träd, speciellt inte i Hofors. Men en början kan ju vara att försöka satsa lite och inte bara anpassa verksamheten efter en negativ befolkningsprognos. Om vi bara försämrar och försämrar kommer prognosen aldrig att bli positiv.

Ja, vi har lite att jobba med i Hofors i alla fall, så kan man väl säga.