onsdag, november 14, 2007

Hur långt hinner man på en dags åsneritt?

Har ganska länge kämpat med Ayn Rands bok Och världen skälvde. Den är lång, tjock och har liten text, men den är intressant och väldigt tänkvärd (och väldigt pk) men jag måste ta in den i små doser... Av dom 350 sidor jag hitills har läst (av totalt 1220!) har det mesta handlat om hur man bygger en järnväg, varför man ska bygga och på vilka sätt olika parter kan sätta käppar i hjulet för att den inte ska kunna byggas (man kan väl säga att man får mer intelektuell stimulans av att läsa boken än att läsa min extrema sammanfattning ovan)

Jag tycker att boken är intressant för att den resonerar kring att det sällan blir bra när staten ska gå in och reglera olika områden för att det ska bli en gynnsam "balans", att det inte är fult att tjäna pengar och att samhället och utvecklingen skulle stanna utan entreprenörer.

När jag åkte hem från jobbet idag låg det en skrynklig Metro på sätet bredvid och ropade efter att bli läst. En notis fick mej att tänka på boken och hur konstigt det kan bli när staten ska gå in och se till att konkurensen är "rätt". Det handlade om handelskammaren i North Shields i England som vill bygga ett köpcentrum men det vill inte det köpcentret nästgårds och åberopar en lag från 1200-talet.

Lagen säger att det inte får inrättas en ny marknads- plats inom en dags åsneritt från en annan... Så om dom får rätt är det väl bara att leta upp en åsna nånstans, hitta nån med ridkunnig som har lust med en dagslång åsneritt. Hur ska man annars få reda på vart köpcentret ska byggas?

1 Comments:

At 12:42 em, Blogger Unknown said...

tack för ett bra föredrag på kursen förra helgen, samt all organisation.

håller på att plöja mig igenom samma bok. även om jag uppskattar fokusen på filosoferande kring liberala frågor så verkar tanten ha en något konstig människosyn. jag får be att återkomma när jag läst mer; hon skriver bra, iaf.

Petter, GBG CUF

 

Skicka en kommentar

<< Home