fredag, november 16, 2007

Världens sjukaste prissättningssystem!

Ja, SJ måste ha världens krångligaste prissättningssystem. Det går ju helt klart inte ut på att hålla så låga biljettpriser som möjligt utan snarare att lura så många som möjligt att köpa en för dyr resa och det har dom nog lyckats med. Men ja menar, det kan ju inte vara så svårt när man saknar konkurrens. Det är smart att locka med låga priser, att det sedan inte riktigt framgår att man måste lägga bud på internet, boka på ett speciellt sätt vid en speciell tid om man tillhör en speciell kundgrupp för att få det lägre prset, det är ju en annan sak.

Jag har gjort lite efterforskningar. Om jag skulle köpa en biljett från Stockholm till Gävle idag med avgång klockan 20 kan jag få betala mellan 173 och 471 kronor för en 2-klass platsbiljett. Det är sjukt att man kan få betala ett 170% högre pris om man väljer "fel" biljettyp.

Men nu ska SJ ändra sitt biljettsystem, det har man kunnat läsa om i en rad tidningar och bloggar idag, bland annat DN, Hanna Wagenius, Johan Hedin. Nu blir det efterfrågan som styr. Alltså, sträckor som många vill åka blir dyra (typ Gävle-Stockholm) Kommer det att sporra SJ att sätta in fler tåg (för nån annan lär ju inte få göra det), biljettpriset blir ju högre om utbudet är litet och efterfrågan stor.

Tacka vet ja tågkompaniet, med dom kostar en biljett från Gävle till Torsåker 45 kronor, oavsätt när eller hur jag bokar...

3 Comments:

At 11:03 fm, Blogger Magnus Persson said...

Den prisskillnaden var väl inte alls farlig, speciellt inte om jag jämför prisvariationerna för en resa Stockholm-Halmstad. En kompis som bokade en sådan i god tid har lyckats få en biljett för 95 kr. Ordinariepris via Göteborg (vettigaste alternativet även om enstaka turer går via det aningen dyrare valet Hässleholm, men det tar längre tid), kostar den facila summan 1097 kr till ordinariepris.

"Bara" 1050% mer. Och då har jag ändå valt det lägre ungdomspriset... Det är nog läge för mig att blogga om det här också!

 
At 3:13 em, Blogger Jonas Rask Samuelsson said...

Spännande blir det med kvalitén. Häromdagen åkte jag med "el-uttag" som jag i förväg bokat på "platsönskemål", vilket systemet inte protesterade emot vid bokning. Väl på tåget var det på toaletten ett el-uttag på 110 Volt som enda uttag, inte så enkelt att jobba då! Det här kommer antingen fungera eller totalfloppa, då jag nu kommer att betala för varje facilitet jag önskar. Spännande blir det...

 
At 5:18 fm, Anonymous Anonym said...

Tacka vet jag Schweiz där biljetterna kostar lika mycket oavsett när och hur man åker, för 900kr/år kan man dessutom köpa ett kort som ger 50% rabatt på biljetterna.

 

Skicka en kommentar

<< Home