onsdag, november 22, 2006

Mitt första kommunfullmäktige.


I måndags var det dags, det första sammanträdet som kommunfullmäktigeledamot. Jag hade läst igenom mina handlingar och ordningsamt packat ner dom i en ICA-kasse. Väl där var alla vänliga och snälla, hälsade och tyckte att det var så roligt att en ungdom blivit invald.

Gefle Dagblad uppmärksammade min fullmäktigedebut (på fotot ser jag som vanligt väldigt trött ut), läs här.
Arbetarbladet skrev lite om sammanträdet då jag också fick vara med på bild, läs här.

Efter ett tag blev det turbulent då Folkhemmet (det lokala partiet som varit ute i blåsväder pga rasistiska plakat) föreslog mig som 2 vice ordförande i fullmäktige. Jag blev lite förvånad eftersom jag inte hade hört något innan och eftersom vi i alliansen hade beslutat att föreslå Zita från vår sida. Sluten omröstning blev det iaf som slutade i att varken jag eller Zita fick posten...

Sedan blev det lite debatt om skattesatsen, även här var det folkhemmet som stack ut och ville höja skatten med 50öre. Förslaget blev nerröstat och vi beslutade att ligga kvar på 21,90.

Sedan var det en radda motioner från oppositionen som alla fick avslag. Ett gäng lite annorlunda interpellationer och frågor från Folkhemmet om bland annat "Arbetarbladets hetskampanj mot Folkhemmet" och en antydan om att valet i Hofors skulle vara ogiltigt pga att valförättare (enlige folkhemmet) inte blivit utsedda korrekt. Folkhemmet verkar ha det som signum att reta gallfeber på s, komma med tomma anklagelser och förlänga sammanträdet med en timme.

1 Comments:

At 12:55 fm, Blogger Emma Jonsson said...

Vad kul Henrik :D synd att du inte fick nån ordförandepost bara. Zita och du kunde ha fått en varsin tycker jag. Hon är schysst. Träffade henne när det var debatt här på Staffan :)

 

Skicka en kommentar

<< Home