onsdag, november 15, 2006

Unga bråkstakar i Torsåker.

Ikväll har jag varit på möte som inte så ovanligt i och för sig. Det här mötet handlade om hur ungdomar i Torsåker börjat driva runt på byn hela nätter och att vissa saboterat och förstört. Krav har kommit från flera håll på att fritidsgården ska ha öppet en dag till i veckan. Det var fritidsgården som hade bjudit in allmänhet och intresserade till det här mötet.

En sak slog mig redan när mötet började. En tonårsförälder var på mötet, bara en! Han var dessutom gift med en fritidsledare som jobbar på kyrkan med sånt här. Sedan fanns en handfull politiker, en representant för SV och två från den lokala (med betoning på lokala) torsåkerstidningen Korpögat.

Men vart finns föräldrarna, jobbar alla kvällsskift på bruket eller bryr dom sig inte?

Fritidsgården föreslog att de skulle dela på sina två fritidspedagoger (alltså, inte på mitten utan en på varsitt ställe) och ha en i Torsåker och en i Hofors om dom fick hjälp av föräldrar. Alla höll med om att det måste vara möjligt. Dessutom diskuterades mycket annat om ungdomar av idag, om hur de behandlas, avsaknaden av krav och gränser för vissa och om hur man kan göra situationen bättre. Jag tror att den diskussionen var nyttig både för oss politiker och för fritidspedagogerna.

Jag tror att en meningsfull fritid måste innebära mer än en fritidsgård som har öppet tre dagar i veckan. Jag tror att man med rätt hjälp kan få ungdomar engagerade att skapa sin egen fritid. Jag tror inte att man kan driva fritidsgården så att den passar alla.

1 Comments:

At 3:41 fm, Blogger Jonas Rask Samuelsson said...

Du har så rätt kära Henrik, titta bara på de där BMX, skateboardåkarna som håller på ett gyllene exempel. Synd att ni inte nådde maktskifte i Hofors, för ungdomarnas skull.

 

Skicka en kommentar

<< Home