måndag, september 25, 2006

Personvald, förtroendevald.

Nu är det ju klart, jag har blivit kryssad till förstaplatsen på Centerpartiets liste och till kommunfullmäktige.

Det känns ju jättekul att se att 93 personer i Hofors faktiskt tror att jag skulle göra ett bra jobb som kommunpolitiker och att 21,3% av de som röstade på Centerpartiet i Hofors kryssade mig. Beviset finns här.

Så idag har jag skickat det här pressmeddelandet:

Henrik Björkman, 21 år, är med 21,3% av Centerpartiets röster personvald till kommunfullmäktige i Hofors.

Det är nu klart att Henrik Björkman, fyra på Centerpartiets kommunlista, har kryssat sig upp till första platsen. Totalt har 93 personer kryssat Henriks namn på valsedeln vilket innebär 21,3 % av dem som lagt sin röst på Centerpartiet.

- Självklart är det här väldigt hedrande och inspirerande för mig, säger Henrik Björkman. Visst trodde jag att jag skulle få några kryss, men inte så här många. Nu längtar jag efter att få sätta fart och driva mina hjärtefrågor i Hofors kommun.

Henrik har under valrörelsen delat ut flygblad och haft en annons i Hoforsbladet, det har nu gett utdelning. För att kunna ta sig upp till förstaplatsen krävdes minst 50 kryss eller 5% av rösterna, vilket uppnåddes

- Jag var osäker innan valet om jag skulle nå mina 50 kryss men nu fick jag ju nästan dubbelt så många. Jag tycker att det är bra att den här möjligheten finns för det ger väljarna mer makt när de ska rösta, avslutar Henrik.


Så får vi se om det nappar.